



Wypowiedzenie umowy z dotychczasowym odbiorcą odpadów komunalnych
Dlaczego należy wypowiedzieć umowę na odbiór odpadów komunalnych z dotychczasowym odbiorcą odpadów komunalnych?
Zgodnie z nowelizacją ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach od dnia 01.07.2013 r. Gmina Lipnik przejmie odpowiedzialność za odbiór, transport, zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.
W tym celu Gmina zawrze umowy z firmami wyłonionymi w przetargu publicznym i zadba o to, by firmy te spełniały wysokie standardy i dawały gwarancję sprawnego działania całego systemu odbioru.
W związku z powyższym właściciele nieruchomości, aby uniknąć ponoszenia podwójnych kosztów związanych z odpadami powinni wypowiedzieć dotychczas obowiązujące umowy w zakresie odbioru odpadów komunalnych zawartych z firmami zajmującymi się odbiorem odpadów.
Co powinni zrobić właściciele nieruchomości ze swoimi dotychczasowymi umowami na odbiór odpadów komunalnych?
Właściciele nieruchomości zamieszkałych winni zadbać o to, aby dotychczas obowiązujące umowy zostały wypowiedziane ze skutkiem na dzień 30 czerwca 2013 r.
W związku z tym należy:
• sprawdzić na jaki czas, określony, czy nieokreślony zawarta została umowa;
• sprawdzić termin wypowiedzenia w dotychczasowej umowie (niektóre firmy mają długie 3-miesięczne okresy wypowiedzenia);
• złożyć dotychczasowemu odbiorcy odpadów pisemne wypowiedzenie świadczonych usług;
• wyposażyć nieruchomość w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych.
Właściciele nieruchomości niezamieszkałych, na których powstają odpady komunalne winni zadbać o to, aby dotychczas obowiązujące umowy w zakresie odbioru odpadów komunalnych zostały wypowiedziane ze skutkiem na dzień 30 czerwca 2013 r.
W związku z tym należy:
• sprawdzić na jaki czas, określony, czy nieokreślony zawarta została umowa,
• sprawdzić termin wypowiedzenia w dotychczasowej umowie (niektóre firmy mają długie 3-miesięczne okresy wypowiedzenia),
• złożyć dotychczasowemu odbiorcy odpadów pisemne wypowiedzenie świadczonych usług,
• wyposażyć nieruchomość w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych.
W przypadku w/w nieruchomości niezamieszkałych, na których prowadzona jest działalność gospodarcza i powstają odpady inne niż odpady komunalne (odpady związane z działalnością gospodarczą), właściciel nieruchomości zawiera umowę na odbiór tych odpadów we własnym zakresie na dotychczasowych zasadach.
Możliwe pytania:
W takim wypadku należałoby zwrócić się na piśmie do odbiorcy odpadów o wydanie duplikatu umowy.
Po zmianie przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach dotychczasowe umowy na wywóz odpadów komunalnych nie ulegają rozwiązaniu z mocy prawa. Każdy więc właściciel nieruchomości winien dotychczasową umowę wypowiedzieć.
Właściciel nieruchomości zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach winien wyposażyć nieruchomość w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywać je w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym. To w jaki sposób spełni ten obowiązek zależy to tylko od wyboru właściciela nieruchomości. Przypuszczalnie będzie istniała możliwość wykorzystywania dotychczas używanych pojemników do zbierania odpadów na zasadach określonych w indywidualnych umowach z właścicielami pojemników.
Należy zawrzeć nową umowę na odbiór odpadów komunalnych na czas określony do dnia 30.06.2013 r.